Tuesday, March 25, 2008

semangat lalang

lame saye xmenulis dalam blog ni...saya pinjamkan bb ni pd kawan..

sepuluh tahun lpas, time tu aku masih dlm secondary school lah. aku slalu dgr ayat "jgn jadi seperti lalang di tiup angin..". ble aku pk², lalang bile ditiup angin, dia akan melintuk-liuk. bak kate org, klo org cm lalang ni xbagus lah. cbb dia asik ikut org lain. mcm lalang, xda pendirian. ble ditolak angin dr kanan, lalang akan meliuk ke kiri, klo manusia.. di ibaratkan org tu senang dipegaruhi lah. senang ckp. klo kite asik ikut je ape org ckp, nnt senang² je org nk pijak kte. then, org akan kate kte ni xda pendirian. dan dr ctu jgak nmpk sgt kte ni xyakin pada diri sendri. sume asik nk ikut org jek. ni lah perumpaan n ape y aku pham n diphamkan mase remaje dlo.

sekarang, bg aku baik kte sume ikut cm lalang. bkn dr segi pengikutannye. tapi dari segi ketabahannye. tanah ke lalang ni? percaye x, lalang ni boleh dikatekan tumbuhan tegar lagi degil. perasan x, katekn ade 1 tmpt ni penuh dgn lalang, then tuan punye tanah ni pon sembur la racun rumpai. xlame lpas tu dlm amse 2-3minggu, lalang ni boleh tumbuh balik. tu lah y aku maksudkan dgn SEMANGAT LALANG ni. walo mcmane pon kte racun, pijak o buat ape sj kt dia,lalang ni akan ttp tegak n tumbuh kembali. betapa kuatnye semangat lalang ni kn?

adakah kte tgk kelebihan y ade pd seseorg bilamana kte nampak kekurangan dia pada awalnye? cm aku, lpas 10 thn br aku sdar bahawa lalang tu ade kelebihan yang kadang² aku sendri tercari²-semangat!! kadang² ble kte terlalu dimomokkan dgn sesuatu, itulah yang akan kite terima n fikir. ade sorg pakar psikologi ni pnah ckp dlm tv, dia kate, kanak² ni klo kte ajar dia sesuatu sampe dia percaya o sampe dia rse ape y kte kate btul,sampai besar dia akan bawa pemikiran dia tu. misalnye, klo kte kate bunga tahi ayam tu adalah bunga ros, boleh jadi sampe besar pon dia akan kate bunga tahi ayam tu adalah bunge ros. believe it or not??!

org slalu kate "think out of the box", percaye atau tidak masih ramai lagi yang masih dibelenggu dgn mind set masing². masih ramai di luar sane termasuk saya yang memikirkan benda yang buruk tu tetap akan buruk. tetapi pada hakikatnye, yang pudar masih mempunyai sinar y tersembunyi. yang buruk masih mempunyai kekuatan tuk trus hidup. orang yang tersimpang jauh dari landasan hidup pon dengan izin dari yang Maha Esa tetap akan kembali ke pangkal jalan.

bagi saya, pepatah "jangan jadi seperti lalang ditiup angin.." tu perlu ditukar menjadi "jadilah seperti semangat lalang"..ditiup dilentok dipijak biarpon diracun, dia tetap akan bangkit semula. begitulah hendaknya dalam hidup kite ini. ape pon y balaku, kite harus bangkit dan menghadapinye dgn tabah.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan 'Kami telah beriman' sedangkan mereka tidak akan diuji lagi" - Al-Ankabut:2

No comments: